Bajnai Gordon, korábbi miniszterelnök érkezését Pintér Lóránd, a Polgári Szabadság Platform elnöke és Kolber István, korábbi kormánytag, jelenlegi parlamenti képviselő várták. Pintér Lóránd és Kolber István az előző parlamenti ciklus idején mindketten miniszteri illetve miniszterelnöki megbízottként vettek részt a 67-es út építésével kapcsolatos ügyekben.
A hármas megbeszélésen szóba került, hogy a somogy megyei infrastrukturális beruházások a második Orbán kormány idején szinte teljesen leálltak, s amelyek folytatódnak is, a korábbiakhoz képest jelentős nehézségekkel épülnek. A Balatonendréd-Lulla út építése majdnem végleg elakadt az Orbán-kormány egyik államtitkárának közbeavatkozása nyomán, a 68-as út építése a korábban tervezetthez képest jelentősen lelassult, pályázatot csak egyes elkerülő szakaszokra írtak ki, a 67-es út Kaposvár – M7-es közötti, még felújításra váró mintegy 30 kilométeres szakaszából ebben a ciklusban egy kilométer sem épül már meg, az M9-es gyorsforgalmi út 2015-es építési idejét a 2010-es választásokat követően 2027-re tolta ki az új kabinet. A második Orbán-kormány hivatali idejében egy kérdésben, a dél-balatoni vasútvonal felújításának ügyében történt érdemi előrelépés, ennek felújítása úgy tűnik a mai állás szerint, hogy a közeljövőben megkezdődhet.
Az előző parlamenti ciklusban, jelesül a Bajnai-kabinet hivatali idején kezdődött el a 67-es út kaposfüredi elkerülő szakaszának építése, amelyet annak elkészülte után, immár a második Orbán-kormány időszakában a mai napig nem adott át hivatalosan senki. 2008-tól kezdődően folyamatosan politikai vita tárgya volt a 67-es út építése, a helyi FIDESZ parlamenti és önkormányzati képviselői részéről állandó kritika tárgya volt a 67-es út még felújításra váró, mintegy 30 kilométeres szakaszának 2013-as befejezési határideje, amelyhez korábban mind a pénzügyi erőforrások, mind az ütemterv rendelkezésre álltak. A kormányváltást követően a 67-es út fennmaradó 30 kilométeres szakaszának felújítása folyamatosan hátrébb sorolódott, először csak az építés folytatását (Somogyaszaló, Mernye, Mernyeszentmiklós, Vadépuszta, Somogybabod elkerülő szakaszok építése illetve az útpálya felújítása) illetve annak megkezdését tolták későbbi időpontra, ma már a munkálat egészének megkezdése jelentősen későbbi időpontban fog kezdődni, a jelenlegi állás szerint 2015-ben történik az első első kapavágás. Látható tehát, hogy ebben a parlamenti ciklusban nemhogy újabb szakasz átadása nem történik, de már a munkálatok megkezdése sem várható.
Hozzátartozik a teljes képhez, hogy a 67-es út eddig elkészült új szakaszainak tervezési és építési munkálatai a 2002-2010 közötti időszakra esnek, ekkor adták át a forgalomnak a somogytúri elkerülő 12 kilométeres szakaszát, illetve kezdődött meg a kaposfüredi elkerülő szakasz, ezt követték volna időben azonnal a fent említett szakaszok.
Természetesen nemcsak ez az egy út tette ki a 2002-2010 közötti időszak somogyi közlekedési infrastrukturális beruházásainak listáját. Megépült az M7-es teljes hiányzó somogyi szakasza, a korábban említett kapcsolódó somogytúri elkerülő szakasz, a 61-es főút teljes somogyi szakaszának 11,5 tonnás megerősítése, a 67-es út kaposvári belterületi szakaszának ( Kapos Volán – Margit templom) felújítása és sok egyéb volumenét tekintve kisebb, de fontos beruházás.
A vendéglátók azt kérték Bajnai Gordontól, hogy ismételt kormányalakítása esetén tegyen annak érdekében, hogy a somogy megyei infrastrukturális beruházások felgyorsuljanak.
A beszámolót hamarosan a 2. résszel folytatjuk, amelyben a sajtótájékoztató és a fórum történéseivel foglalkozunk.
|